01 november 2013

Gouden gehaktballen!

Zó lekker, gewoon een goede gehaktbal! Mijn geheim was altijd al het toevoegen van een scheutje ketjap. En toen kwam ik een recept tegen van Jonnie Boer van De Librije, die de gehaktballen laat sudderen in fond, zodat ze heerlijk mals worden en niet uitdrogen. Mocht je toch van een knapperig korstje houden, zou je ze nog even kunnen nabakken in een koekenpan. 

Recept voor malse gehaktballen - voor 4 personen

Ingrediënten 
400 gram rundergehakt
2 eetlepels ketjap manis
1 eetlepel mosterd
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel zout

1 ei
60 gram paneermeel
300 ml vleesfond
eventueel een fijn gesnipperd uitje

Bereiding
Kneed alle ingrediënten (behalve de vleesfond) met de hand door elkaar tot alles goed gemengd is. Draai hier (als het erg plakt met natte handen) ballen van. Ik druk ze altijd een beetje plat zodat ze makkelijker te bakken zijn, maar hou je van een ronde bal, be my guest. Verhit in een braadpan wat (vloeibare) boter en braad de ballen tot ze een lekker bruin kleurtje hebben. Schenk de fond hierbij en laat de ballen in 30 minuten op laag vuur gaar worden, houd het deksel schuin op de pan.

Heerlijk met gekookte aardappeltjes, spinazie en een gekookt eitje. Ik weet al wat we vanavond gaan eten!


Gehaktballen!*

* Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto. Als ik weer een balletje bak volgt een betere!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.