14 juli 2016

Chocolate Mud Cake!

Chocolate mud cake

Al jaren volg ik cake artist Sharon Wee uit Australië. Een sympathieke, inspirerende vrouw die schitterende taarten maakt. Recent zijn er twee boeken van haar hand verschenen. 



Vandaag las ik een bericht op facebook waarin ze aangeeft een handige cake calculator op haar website te hebben staan. Zó handig! Je voert de afmeting van de gewenste taart in en het recept rolt er vanzelf uit. Hierop staan verschillende cakerecepten en ook recepten van verschillende soorten ganache en botercrème.



Ik wil al een tijdje graag haar 'Chocolate Mud Cake' bakken. Hij ziet er heerlijk donker en zeker niet droog uit. De chocolade ganache waarmee ik hem ga bekleden heb ik nog op voorraad. Sharon bakt de cake in één keer. Mijn ervaring is dat een cake dan erg lang in de oven moet. Daarom probeer ik de cake in drie losse lagen te bakken. Dat kan te droog worden, maar ik test het graag. 



Ik heb een taart van 15 centimeter doorsnede (6 inch) ingevuld in de cake calculator en daar kwam het volgende recept - op mijn wijze vertaald - uit:  



Ingrediënten


Ingrediënten
99 gram ongezouten boter op kamertemperatuur
84 gram pure chocolade
27 ml water
0,44 theelepel vanille extract
0,66 eetlepel instant koffiepoeder*
0,44 eetlepel honing*
66 gram zelfrijzend bakmeel
49 gram bloem
13 gram cacaopoeder
177 gram fijne suiker
2 eieren
44 ml melk

Bereiding
Verwarm de oven voor op 160ºC. Vet het bakblik in met boter en bekleed het bakblik met bakpapier. 

Smelt de boter, chocolade, water, vanille extract, koffiepoeder en honing in een hittebestendige schaal au bain-marie op een pan water dat tegen de kook aan is. Roer de mix voorzichtig met een spatel totdat de ingrediënten goed gemengd zijn. Laat afkoelen.


Zeef het zelfrijzend bakmeel, de bloem en het cacaopoeder in een schaal en voeg de suiker toe. Meng goed met een houten pollepel.


Voeg de eieren toe aan de melk en klop dit mengsel even door. Voeg het vervolgens bij de droge ingrediënten en vouw dit met de pollepel door het mengsel. Giet hier het chocolademengsel bij en meng het geheel.

Giet het mengsel in het cakeblik en bak de cake gedurende een minuut of 100 in het midden van de oven. De cake is gaar als een houten satéprikker die er in gestoken wordt schoon uit de cake komt.  Laat de cake gedurende 30 minuten afkoelen in het cakeblik. Keer hem op een cakerooster en laat de cake volledig afkoelen.


Chocolate mud cake met pure chocoladeganache

Tijdens het bakken ruikt de keuken verrukkelijk!

De lagen waren bij mij minder hoog dan verwacht, maar dat komt misschien doordat ik de cake niet ineens heb gebakken. De lagen zijn gezamenlijk 7 centimeter hoog. De cake smaakt verrukkelijk! Hij is luchtig en zeker niet droog. De volgende keer bak ik hem ineens, ik ben heel benieuwd hoe goed hij dan rijst. 



Gevuld en afgesmeerd met ganache een heerlijk dessert voor vanavond! Wat slagroom, blauwe bessen en rood fruit erbij zal perfect combineren. Door alle chocolade behoorlijk machtig, kleine stukjes eten dus.


* Mijn kinderen zijn niet zo gek op een sterke koffiesmaak, dus heb ik zelf wat minder koffiepoeder gebruikt. En gezien de grote hoeveelheid suiker heb ik ook de hoeveelheid honing gehalveerd. In het recept staan de juiste hoeveelheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.