14 november 2016

Goddelijke Goulash!

Vandaag zó lekker gekookt! Dat moet ik delen. Ik at vorige week ergens goulashsoep, heerlijk was het en ik kreeg gelijk zin in goulash met rijst. Maar het was zo lang geleden dat ik dat gegeten heb en ik heb het serieus nog nooit zelf gemaakt! Ik heb een receptje van internet geplukt en hij was goddelijk! Waarschijnlijk komt het door het karwijzaad dat in het recept staat, echt verrukkelijk. En gemakkelijk van tevoren te maken. Gewoon lekker laten pruttelen. Heerlijk met dit koude weer. Wij aten het met gekookte basmatirijst en sperzieboontjes.

Ingrediënten (4 personen)
700 gram runderlappen in stukjes
2 uien (ik gebruikte rode)
1 blikje tomatenpuree
1,5 eetlepel bloem
500 ml runderbouillon (van een blokje)
2 tl paprikapoeder (mild)
1 tl karwijzaad
2 laurierblaadjes
peper en zout
olijfolie of bak en braadproduct


Foto van: 'Uit Pauline's Keuken', van mijn eigen goulash bleef niets over!

Bereiding
Bestrooi het rundvlees met peper, zout en bloem. Goed rondom bedekken. Fruit de gesnipperde uien in wat olijfolie of boter in een stoofpan. Snijd de paprika in stukjes en voeg dit bij de uien. Voeg vervolgens de tomatenpuree (heel belangrijk, bij het verwarmen ontzuurt de puree), het paprikapoeder en het karwijzaad toe.

Verdeel de uitjes en de paprika naar de zijkant van de pan (of doe het even in een apart bakje) en bak het vlees rondom aan tot het bruin kleurt. Voeg hiervoor wat olie of boter toe.

Voeg de bouillon en laurier toe (en het uimengsel mocht je dat apart hebben gezet), roer het even door en laat de goulash 2 à 3 uur pruttelen op een laag vuur met het deksel op de pan. Tussendoor goed opletten of de goulash niet droogkookt. Mocht de saus te dik worden kun je deze wat verdunnen met water.

Breng de goulash op smaak met peper en zout, voeg eventueel wat bloem toe om de saus meer te binden.

Serveren met rijst en sperzieboontjes. Verrukkelijk!

Met dank aan 'Uit Pauline's Keuken' voor het recept.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.